رم (RAM) چیست و چه تأثیری بر عملکرد کامپیوترها دارد؟

رم (RAM) چیست و چه تأثیری بر عملکرد کامپیوترها دارد؟

رم یکی از مهم‌ترین قطعات سخت‌افزاری انواع کامپیوتر محسوب می‌شود که ساختار جالبی برای ذخیره‌سازی و مدیریت حافظه‌ی موقت دارد.
 

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کامپیوتر چگونه برنامه‌های زیادی را به‌صورت همزمان اجرا می‌کند یا اینکه چگونه بازی‌های سنگین و پیچیده به‌سرعت و بدون تأخیر اجرا می‌شوند؟ یکی از قطعات سخت‌افزاری‌ که در اجرای درست وظایف یادشده نقش اساسی دارد، رم کامپیوتر است.

در مقاله‌ی پیش‌رو رم کامپیوتر را تعریف و در مورد انواع و عملکرد آن صحبت می‌کنیم؛ اما ابتدا بهتر است با مثالی ساده، ذهن شما را برای درک دقیق‌تر عملکرد رم‌ها آماده کنیم.

فرض کنید با دوستانتان به سالن فوتسال رفته‌اید و قرار است تعداد مشخصی بازیکن در زمین حضور داشته باشند. اگر ظرفیت سالن به اندازه‌ای نباشد که تمام بازیکنان به‌راحتی در زمین جای گیرند، در این صورت شاید کیفیت بازی آن‌ها تحت‌تأثیر ظرفیت کم سالن قرار بگیرد؛ بنابراین اگر اندازه‌ی سالن مناسب با تعداد بازیکنان و نوع بازی آن‌ها باشد، بازی فوتسال نیز به‌درستی انجام می‌شود.

رم‌ها نیز مانند سالن‌های فوتسال به‌صورت موقتی ظرفیت خود را در اختیار گروه‌های مختلف بازیکنان یا همان برنامه‌های کامپیوتری قرار می‌دهند که نوع و سرعت آن‌ها، تأثیر مستقیمی در اجرای درست برنامه‌‌ها و بازی‌ها دارد. حال که ذهنتان کمی آماده شد، بیایید رم‌ها را تخصصی‌تر بشناسیم.

رم (RAM) چیست؟

RAM یا Random Access Memory به معنی حافظه دسترسی تصادفی، نوعی حافظه‌ی موقت است که اطلاعات مورد نیاز پردازنده را به‌طور موقت ذخیره می‌کند تا هرموقع که نیاز بود بسیار سریع و تصادفی در اختیار CPU قرار بگیرند.

رم‌های DIMM و SODIMM

فرم‌فکتور به شکل و اندازه رم اشاره دارد که باید با اسلات‌های مادربرد مطابقت داشته باشد؛ از این رو رم‌‌های پویا در ۲ فرم فاکتور DIMM و SODIMM عرضه می‌شوند. رم‌های DIMM بزرگ‌تر و کشیده‌تر هستند و در کامپیوترهای دسکتاپ و سرورها استفاده می‌شوند.

رم های SODIMM کوچکتر و باریک‌تر هستند و در لپ‌تاپ‌ها، Mini PCها و کامپیوترهای All In One تعبیه می‌شوند. این تفاوت در اندازه و شکل باعث می‌شود که رم‌های DIMM و SODIMM از سوکت‌ها و اتصالات متفاوتی برای نصب روی مادربرد بهره ببرند.

رم‌های SODIMM پین‌های مسی کمتری دارند و به‌صورت افقی درون اسلات‌های مادربرد قرار می‌گیرند، درحالی‌که رم‌های DIMM با پین‌های مسی بیشتر، به‌صورت عمودی درون اسلات‌های مادربرد جای می‌گیرند.

 

چه مقدار ظرفیت رم کافی است؟

انتخاب ظرفیت مناسب رم، بستگی به این دارد که از کامپیوتر خود چگونه استفاده می‌کنید یا چندین برنامه به‌صورت همزمان در پس‌زمینه باز هستند.

  • استفاده معمول روزانه: ۸ گیگابایت رم برای وب‌گردی، تماشای فیلم، ویرایش اسناد و سایر کارهای سبک و نسبتا سنگین روزانه کافی است. همچنین می‌توانید با این مقدار رم، بازی‌های زیادی را اجرا کنید و کمی ویرایش عکس یا ویدیو نیز انجام دهید.
  • بازی کردن: ۱۶ گیگابایت رم برای اکثر بازی‌های جدید توصیه می‌شود، به خصوص اگر می‌خواهید آن‌ها را در بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا کنید و چندین تب یا برنامه در پس‌زمینه باز باشد. برخی از بازی‌ها ممکن است به رم بیشتری نیاز داشته باشند؛ بنابراین باید قبل از بازی، سیستم مورد نیاز را بررسی کنید.
  • تولید محتوای تصویری و ویدیویی: ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت رم برای کارهای حرفه‌ای یا فشرده با نرم‌افزارهایی مانند Adobe Photoshop و Premiere Pro و After Effects یا برنامه‌های مدل‌سازی و رندر سه‌بعدی ایدئال است. این مقدار رم به شما کمک می‌کند که فایل‌های حجیم، پروژه‌های پیچیده و چندین لایه را بدون کاهش سرعت یا خرابی مدیریت کنید.
  • تولید موسیقی: ۶۴ گیگابایت رم برای تولیدکنندگان موسیقی که از نرم‌افزارهایی مانند FL Studio و Ableton Live یا Orchestral Tools استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌شود. این مقدار رم شما را قادر می‌سازد تا با نمونه‌ها، ابزارها و افکت‌های باکیفیت، بدون مشکل تأخیر یا عملکرد کار کنید.

نکات گفته‌شده تنها دستورالعمل‌های کلی هستند و نیاز واقعی هر فرد ممکن است بسته به موردی خاص، سخت‌افزار و ترجیحات او متفاوت باشد. همیشه می‌توانید میزان مصرف فعلی رم خود را با Task Manager در ویندوز یا Activity Monitor در macOS بررسی کنید تا ببینید سیستم شما چقدر از حافظه استفاده می‌کند و آیا نیاز به ارتقاء دارید یا خیر.